| LIFESTYLE |



Wat houdt vitamine D eigenlijk in? 

Zoals gezegd is vitamine D een belangrijke vitamine. Het is nodig om calcium en fosfor uit de voeding te halen, en is daarom belangrijk voor stevige botten en tanden. Uit onderzoek blijkt bovendien dat het in combinatie met calcium, een positieve invloed heeft op de botdichtheid. Ook je spierfunctie heeft baat bij vitamine D. Dat zijn niet alleen de spieren in je armen en benen, maar ook je hartspier. Voldoende vitamine D in je lichaam zorgt ook voor een beter evenwichtsgevoel, waardoor het risico op valpartijen verkleint. Verder heeft vitamine D een gunstige invloed op je immuunsysteem.


Herfst/winter en vitamine D...


Brrrr, de klok een uurtje achteruit... De temperaturen gaan langzaam aan omlaag... Eerder donken en 's ochtends langer donker.. Allemaal signalen dat de herfst/ winter maanden officieel weer zijn aangebroken. Persoonlijk vind ik deze maanden de leukste van het hele jaar. Alleen een beetje jammer van de belangrijke vitamines die we nu minder binnen krijgen omdat de zon minder schijnt.. Vitamine D is een goed voorbeeld daar van.  

Vitamine D is een belangrijke vitamine voor je botten en spieren. Je lichaam maakt het aan onder invloed van zonlicht en je haalt een beetje uit je voeding. Toch kampen steeds meer mensen met een vitamine D-tekort. In de herfst en winter is het risico op een vitamine D-tekort zelfs fors groter, omdat we met guur en koud weer liever binnen bij de kachel blijven en dus nog minder daglicht zien. Hoe je er toch voor kunt zorgen dat je genoeg vitamine D binnen krijgt tijdens de herfst/winter maanden kun je hier onder lezen. 

Het Voedingscentrum raadt aan 10 microgram vitamine D per dag binnen te krijgen, voor ouderen is dit advies 20 microgram per dag. Daarnaast is het belangrijk om elke dag tussen de vijftien en dertig minuten met je gezicht in de zon te zitten tussen 11.00 en 15.00 uur (let wel op dat je in de zomer juist de felste momenten probeert te vermijden). Om vitamine D in je huid te kunnen aanmaken moet de zonkracht echter wel een bepaalde sterkte hebben. In de winter zijn de dagen korter en schijnt de zon minder, waardoor het voor je lichaam moeilijker is om vitamine D aan te maken. Daarnaast komen we op gure dagen simpelweg te weinig buiten.

Via je voeding krijg je voldoende vitamine D binnen als je eet volgens de Schijf van Vijf. Vette vis, zoals zalm en makreel, is een belangrijke leverancier van vitamine D. In mindere mate zijn vlees en eieren ook bronnen van vitamine D. Daarnaast voegen Nederlandse producenten zoals Becel vitamine D toe aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. Dat is maar goed ook, anders zou het vitamine D-tekort voor veel mensen nog groter zijn. In roomboter zit van nature ook een klein beetje vitamine D,  maar margarines en halvarines bevatten per boterham 15 procent van de dagelijkse benodigde inname. Zo’n 35 tot 40 procent van de inname van vitamine D is in Nederland afkomstig van margarine en halvarine. Vrouwen boven de vijftig en ouderen boven de zeventig wordt door de Gezondheidsraad sowieso aangeraden D-suppletie te gebruiken vanwege de extra behoefte en vaak ook de verminderde blootstelling aan zonlicht.

Kom jij aan genoeg vitamine D tijdens de herfst/winter maanden?



Persoonlijk vind ik groente thee de lekkerste thee die er is. Gelukkig heb je veel verschillende soorten smaken groene thee waar ik er dus ook een hoop van in huis heb. Mijn favoriet is groene thee met cranberries. Maar ook met lemon, of komkommer of appel is een van de favorieten. Drink jij vaak groene thee? Of ga je toch voor een andere soort thee? 

Theetje mineetje, voordelen van groene thee!
Thee is na water het meest gedronken drankje ter wereld. In dit artikel kom je erachter hoeveel positieve effecten groene thee heeft op jouw lichaam. 

Groene thee wordt gemaakt van de bladeren van de Camellia Sinesis plant. Van deze plant worden alle soorten thee gemaakt, behalve kruidenthee. De bladeren worden gedroogd, en de mate van oxidatie bepaalt wat voor soort thee het wordt. Voor groene thee worden de bladeren niet geoxideerd. Daarom kleurt het water in je kopje groen bij groene thee en donkerbruin bij 'normale', geoxideerde thee.
Groene thee...

  • Is goed voor je hart en bloedvaten 

    Groene thee verlaagt onder andere het 'slechte' LDL-cholesterol. Je hebt maar liefst 31% minder kans op hart- en vaatziekten als je regelmatig een kopje groene thee drinkt

  • Vermindert de kans op een beroerte

    Mensen die regelmatig groene thee drinken hebben minder kans op een beroerte dan mensen die dit niet doen, zo luidt de conclusie uit grootschalig onderzoek.

  • Vermindert stress en vermoeidheid 

  • Voorkomt gaatjes in je tanden

  • Helpt bij het afvallen

    Groene thee heeft een gunstige invloed op je gewicht; het zorgt ervoor dat je sneller afvalt en dat je metabolisme een boost krijgt, waardoor je meer calorieën verbrandt. Onderzoek laat zien dat mannen die groene thee drinken wel 4% meer energie verbranden dan mannen die dit niet doen. Dat komt neer op zo'n 100 tot 120 calorieën per dag.